30 august 2012

Ampleforth Abbey Dubbel

I England fandt jeg en Dubbel fra noget så usædvanligt som et engelsk klosterbryggeri, og da bryggeriet er omtalt i det sidste nummer af ØlentusiasteN, får I da lige en anmeldelse, bare for hyggens skyld.

Dubbel
Ampleforth Abbey Beer

Ampleforth Abbey har eksisteret siden 1802 og ligger nær York. Under reformationenstiden blev alle engelske klostre opløst, som i det meste af Nordeuropa, så der findes vist ingen klostre som har overlevet fra dengang, men der blev stiftet nye klostre op igennem 1700- og 1800-tallet. Blandt disse er jo specielt de belgiske kendte for at have genskabt traditionen med klosterøl, og Ambleforth Abbey har nu som det første engelske kloster også startet en ølproduktion.

Ampleforth Abbey Dubbel er en flot nøddebrun Ale på på 7% alc, med et tæt flødefarvet skum, som hurtigt forsvandt. Det er en lille fin 33 cl flaske, med en klassisk designet etikette. Nydelig flaske.
Jeg syntes at aromaen var rigtig god, med duft af malt sødme, rugbrød, og lidt syrlighed, som dog ikke var nok til at ødelægge indtrykket. Smagen syntes jeg også var rigtig god, selvom der også her var en lidt syrlig baggrund, som lidt forhindrede øllen i at have den klassiske dubbel smag, som man kender det fra fx Westmalles skønne Dubbel. Der var ellers en god malt smag, en balanceret sødme, og en vis bitterhed i eftersmagen. Jeg ved ikke om den svage syrlighed er en fejl, eller om det kom fra en citrusagtig humle, men jeg syntes ikke at det passede til øllen.
Samlet set syntes jeg trods alt at det var en god øl, og gav Ampleforth Abbey Beers Dubbel en karakter på 7,5 ud af 10.

Op igennem middelalderen har der ligget en ufattelig masse klostre i Danmark, langt over 100, og der findes også i dag nogle få aktive klostre rundt omkring i landet. Der er dog, så vidt jeg ved, ingen af dem som brygger øl. Der brygges øl til nogle kloster muséer, fx Øm Kloster og Esrum Kloster, men det kunne da være sjovt hvis de fungerende klostre også kom med.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar